Lopašovský kroj

 

Súčasťou šatníka mužov a žien strednej roľníckej vrstvy, ktorá bola nositeľom tradičného kroja, ale aj prijímateľom a tvorcom inovácií v ľudovom odievaní, bol pracovný, sviatočný a obradový odev.
Najviac obrazového a zbierkového materiálu sa vzťahuje k odevu sviatočnému, pričom v majetku rodín sa zachovalo najviac súčastí obradového odevu, kedže s väčšími - menšími prestávkami sa popri významných rodinných, cirkevných a spoločenských príležitostiach, ako sú svadby, primície novokňazov, Božie Telo, hody, výročia spolkov, používa dodnes a jeho aj nepoužívané súčasti sa chápu ako rodinné pamiatky.
Do sviatočneho a obradového odevu mládencov a mužov sa počas vývoja premietli prvky historických vojenských uniforiem, a tak aj základom lopašovského mužského odevu sú pre mladých modré, pre starších čierne úzke súkenné nohavice v prednej časti stehien zdobené šnúrovými aplikáciami. V lete sa k nohaviciam obliekala biela plátená , doma šitá košeľa, v priekrčníku všitá do obojka uviazaného vpredu na šnúrky, s rukávmi zriasenými do manžiet, na ktorú sa obliekala hodvábna vesta /rajblík/ , siahajúca do dvoch tretín hrude, vpredu srdcovito vykrojená, na okrajoch podšitá harasovou šnúrkou vystrihovanou na zúbky, s ozdobnými pätkami a sklenenými gombíkmi.

Štefánia Poláková v ženskom                 Anna Bederková v sviatočnom dievčenskom
sviatočnom odeve.                                 odeve v roku 1918.

Sviatočný odev dievok a žien má renesančný základ /sukňa, zástera, široké rukávce a živôtik so šnurovačkou /, ktorého línia je je silne zbarokizovaná, pričom na obradovom odeve hlavne vo výzdobe nachádzame aj prvky rokoka. Spodnú bielizeň tvorili konopný rubáš so sukňou vzadu a na bokoch bohato zriasenou, vpredu rovnou, všitou do poprsia siahajúceho pásu s oplečkom, ktoré ho držalo na ramenách. Naň sa obliekalo niekoľko tuho škrobených spodných sukieň z bieleho plátna s okrajom s bielym vyšívaním /trúbelkové škrobenice/.Na ne si dievka obliekala hodvábnu, žena súkennú /čaškú/ alebo sukňu, ktorá siahala pod kolená. Do dvoch tretín odspodu bola sukňa kvôli výstuži podšitá organtínom a na spodnom okraji ukončená harasovou šnúrkou. Zdvojenie látky v spodnej partii a širší zámik v partii bokov vytvárali charakteristickú širokú zvonovitú líniu dolnej časti ženského odevu.

Fotogaléria: Lopašovský kroj

1 | 2 | 3 | 4 | 5 >>